Allmänna villkor - DEKRA QM Kalibrering

DEKRA's general terms and conditions apply to the services and products that DEKRA delivers. The terms and conditions become part of the parties' agreement by written reference.

1. UPPDRAGETS OMFATTNING
DEKRAs uppdrag framgår av beställd kalibrering samt parternas avtal. Om avtalshandlingarna innehåller uppgifter som är motstridiga ska handlingarna gälla i följande ordning; DEKRAs intresseanmälan, dessa allmänna villkor samt övriga handlingar. Har uppdraget inte specificerats ska DEKRA utföra de åtgärder som DEKRA finner nödvändiga för uppdragets genomförande.
2. FÖRÄNDRING AV UPPDRAGET
Om någon av parterna vill att uppdraget ska förändras eller utökas ska part skyndsamt underrätta den andra parten. Parterna ska komma överens om förändringen av uppdraget och villkoren för förändringen (t.ex. tidsplan).
3. DEKRAS ÅTAGANDEN
DEKRA ska utföra uppdraget i enlighet med parternas avtal. Uppdraget ska utföras fackmässigt, med omsorg och i enlighet med god yrkessed. Arbetet skall utföras i överensstämmelse med branchnorm eller vägledande föreskrifter samt i förekommande fall i enlighet med vad som närmare specificerats. Vid lagstadgad kalibrering verifierar DEKRA, för utförande av intyg, att objektet uppfyller krav enligt bestämd föreskrift, standard eller andra regler, i enlighet med gällande författning. DEKRA står för kontakt innan kalibreringstillfället.
4. KUNDENS ÅTAGANDEN
Kunden ska, innan avtals ingås, underrätta DEKRA om förhållanden som kan vara av betydelse för uppdragets utförande. Kunden åtar sig vidare, utan kostnad för DEKRA, när så krävs för kalibreringens utförande att: (a) tillhandahålla en plats inomhus stor nog för en transportbil, (b) utse en person som kan bistå under kalibreringen, (c) se till att den utrustning som planeras kalibreras finns på plats och är i gott skick, (d) tillhandahålla elanslutning, 230 V, i direkt anslutning till arbetsplatsen, (e) informera DEKRAs personal om gällande skyddsföreskrifter, (f) vidta övriga skäliga åtgärder och (g) godta att bedömarlag från SWEDAC bedömer DEKRA på plats hos er.
5. ERSÄTTNING
Fullgör kunden inte sina åtaganden enligt punkt 4 eller uppstår annan omständighet som inte beror på DEKRA, har DEKRA rätt att begära ersättning för de kostnader DEKRA orsakats med anledning av detta.
6. BETALNINGSVILLKOR
Samtliga kalibreringar faktureras vid uppdragets slutförande. Betalning inom 30 dagar från fakturadatum. Vid sen betalning utgår en dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:636). DEKRA har rätt att kräva säkerhet avseende betalning av kalibreringen. Vid kundens betalningsdröjsmål och/eller dröjsmål med ställande av säkerhet har DEKRA rätt att stoppa utförande av kalibreringen.
7. ANSVAR FÖR FEL
DEKRA ansvarar för fel som DEKRA orsakat kunden genom vårdslöshet eller oaktsamhet. Med fel avses att DEKRA i Väsentlig omfattning avvikit från uppdraget till men för kunden. DEKRAs ansvar omfattar inte uppgifter som är hänförliga till annan än DEKRA. Vid lagstadgad kontroll såsom ackrediterat kontrollorgan, kalibrering eller provningslaboratorium är DEKRAs ansvar begränsat till vad som föreskrivs i författning. Om fel konstaterats har DEKRA rätt att avhjälpa felet. Därutöver kan kunden ha rätt till ersättning för skada enligt denna punkt. DEKRAs ansvar för skada omfattar endast direkt skada som kunden orsakats, och omfattar inte handelsvinst, följdskador eller andra indirekta förluster eller skador. DEKRAs ansvar är begränsat till det för uppdraget utgående arvodet, dock högst 10 prisbasbelopp enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110). Kunden ska hålla DEKRA skadelös för skador som kunden orsakar DEKRA samt för krav som tredjeman riktar mot DEKRA i den utsträckning DEKRA inte är ansvarigt. Krav på skadestånd ska framföras skriftligen till DEKRA inom en månad efter det att kunden upptäckt felet, dock senast inom sex månader efter uppdraget eller den del av uppdraget som felet är hänförligt till, slutförts.
8. DRÖJSMÅL
Om inte DEKRA slutfört uppdraget inom avtalat dit och detta beror på omständigheter hänförlitliga till DEKRA är DEKRA i dröjsmål. Vid dröjsmål har DEKRA rätt att slutföra uppdraget inom skälig tid. Slutförs uppdraget inte inom skälig tid har kunden rätt till ersättning för skada som orsakats av dröjsmålet.
9. FÖRTIDA UPPHÖRANDE
Part äger rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om den andra parten är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande. Rätt till omedelbar hävning föreligger också om den andre parten försätts i konkurs, ställer in betalningarna eller annars kan antas vara på obestånd eller i väsentligt avseende brutit mot avtalet och rättelse inte vidtagits inom 30 dagar efter det att avtalsbrottet skriftligen påtalats. Har kunden hävt avtalet på grund av DEKRAs avtalsbrott har kunden rätt till ersättning för skada med tillämpning av punkt 7. DEKRA Har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om uppdraget i väsentligt avseende ändras eller utökas på sådant sätt att det inte skäligen kan krävas att DEKRA skall slutföra uppdraget eller om kunden vidhåller begäran av innebörd att DEKRA skall efterge krav på god yrkessed inom branschen. Häver DEKRA avtalet har DEKRA rätt till ersättning för utfärd del av kalibreringsuppdraget. Om DEKRA hävt avtalet på grund av kundens avtalsbrott äger DEKRA härutöver rätt till skadestånd som är begränsad till ett belopp motsvarande värdet av uppdraget samt DEKRAs kostnader.
10. DRÖJSMÅL
Förhindras kunden eller DEKRA att fullgöra sina åtaganden enligt avtalet p.g.a. omständigheter utanför respektive parts kontroll som innebär att fullgörandet av åtagandet väsentligen fördyras eller försvåras utgör detta befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkten för parternas prestationer. Sådan omständighet utgör även befrielsegrund för påföljder under tid som omständigheten pågår. Pågår omständigheten under mer än sex månader får part säga upp avtalet till omedelbart upphörande. Part ska omedelbart underrätta den andra parten vid uppkomst av omständighet under denna punkt.
11. SEKRETESS
Parterna ska behandla all information av teknisk, kommersiell eller annan information av konfidentiell natur, oavsett om informationen lämnats skriftligen eller muntligen, som konfidentiell. Sekretess enligt denna punkt gäller inte information som (a) blivit allmänt känd på annat sätt än genom brott mot detta avtal, (b) part kände till redan innan den mottog informationen från den andra parten, (c) part fått del av, efter ingående av detta avtal, från tredje man utan krav på sekretess, (d) part utvecklat självständigt utan användning av konfidentiell information, eller (e) som part är skyldig att lämna ut på grund av lag/föreskrift eller myndighets beslut eller som part behöver för att tillvarata sina intressen i tvist enligt bestämmelser i detta avtal om tvist uppkommer.
12. RESULTATET
Det resultat som uppkommer vid utförandet av kalibreringen och som enligt parternas avtal ska levereras, inom ramen för uppdraget, tillfaller kunden. Detta gäller kalibreringsprotokoll. DEKRA äger alltid rätt att spara kopior av kalibreringsbevisen som producerats vid utförande av kalibreringen.
13. AVVIKANDE ÖVERENSKOMMELSER
Överenskommelse om villkor för kalibreringsuppdraget som avviker från parternas avtal ska vara skriftlig och undertecknad. Vid kunds önskan om avvikande tolerans från standarder, STAFSar och föreskrifter på enskilda objekt, avsäger sig DEKRA ansvaret för resultatet.
14. TILLÄMLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Svensk lag äger tillämpning på parternas avtal och dessa allmänna villkor. Tvist ska, om inte parterna avtalat annat, avgöras av allmän domstol med. DEKRA äger dock alltid rätt att ansöka hos myndighet om betalning av ostridig och förfallen fordran som avser uppdraget.
15. GDPR
För att DEKRA Quality Management AB (DEKRA) ska kunna fullgöra sina åtaganden mot kund behandlar DEKRA personuppgifter. I DEKRAs personuppgiftspolicy finns mer information om vilka personuppgifter DEKRA behandlar, hur personuppgifterna behandlas och vilka rättigheter personer har vars personuppgifter behandlats. DEKRAs personuppgiftspolicy finns tillgänglig på DEKRAs hemsida.
DEKRA Industrial AB

Lagergatan 5

Göteborg 415 02