Allmänna villkor - DEKRA QM Konsulttjänster

DEKRA's general terms and conditions apply to the services and products that DEKRA delivers. The terms and conditions become part of the parties' agreement by written reference.

1. ALLMÄNT
Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller för DEKRA Quality Management ABs, org. nr 556661-2551, (”DEKRA”) leverans av konsulttjänster till ”Kunden”. Kunden och DEKRA benämns i det följande som ”Parterna” och var och en som ”Part”. Avvikelser från dessa Allmänna Villkor ska göras skriftligen för att bli gällande och gäller i sådant fall före regleringarna häri.
2. UPPDRAGETS OMFATTNING
DEKRAs uppdrag framgår av DEKRAs offert, parternas individuella avtal (”Uppdragsavtalet”) och tillhörande bilagor.
Om avtalshandlingarna innehåller motstridiga uppgifter ska handlingarna gälla i följande ordning: DEKRAs offert, Uppdragsavtalet, dessa Allmänna Villkor samt bilagor till Uppdragsavtalet rangordnat efter nummerordning.
I de fall DEKRAs uppdrag består i rådgivning, bedömningar och/eller utlåtanden (”Bedömningarna”), är sådana uppdrag baserade på hur förhållandena såg ut vid tiden för uppdraget och de fakta som presenterats för DEKRA. Bedömningarna är också anpassade efter förhållandena i det specifika uppdraget och Kunden kan därför inte förlita sig på dem i ett annat uppdrag eller använda dem för ett annat ändamål än för det uppdrag och ändamål de lämnades.
Har Parterna inte specificerat hur uppdraget ska utföras, ska DEKRA utföra de åtgärder som DEKRA finner nödvändiga för uppdragets genomförande.
3. FÖRÄNDRING AV UPPDRAGET
Om någon av Parterna vill att uppdraget ska förändras eller utökas ska Part skyndsamt underrätta den andra Parten. Om inte annat skriftligen avtalats, ska Parterna komma överens om förändringen av uppdraget och villkoren för förändringen (t.ex. tidsplan och tillkommande ersättning).
4. DEKRAS ÅTAGANDEN
DEKRA ska utföra sina åtaganden med för uppdraget lämpliga och kvalificerade medarbetare. Uppdraget ska utföras på ett fackmannamässigt sätt och i enlighet med vad Parterna skriftligen avtalat. DEKRA får anlita underleverantör för utförande av uppdraget. DEKRA ansvarar för underleverantörs arbete som om arbetet hade utförts av DEKRA själv. DEKRA åtar sig att vidmakthålla sedvanlig ansvarsförsäkring med hänsyn till uppdragets art och omfattning.
5. KUNDENS ÅTAGANDEN
Kunden åtar sig att (a) tillse att DEKRA får tillgång till föremålet för uppdraget under ordinarie arbetstid (innefattande tillhörande dokumentation); (b) i god tid före uppdraget påbörjas tillhandahålla samtlig information och material som krävs för att uppdraget ska kunnas genomföras på ett tillfredställande sätt; (c) tillhandahålla arbetsredskap och utrustning för uppdragets genomförande; och (d) vidta andra skäliga åtgärder som DEKRA kan komma att kräva för uppdragets genomförande.
Kunden garanterar att information och material som tillhandahålls kan användas utan att inkräkta på tredjemans rätt.
Om inte Parterna skriftligen avtalat om annat, ska uppdraget utföras i Kundens lokaler eller sådan annan lokal som anvisas av Kunden. Kunden ansvarar för att säkerheten i lokalen samt att DEKRAs medarbetare informeras om gällande skyddsföreskrifter.
6. ERSÄTTNING
Ersättning eller arvode för uppdraget anges i DEKRAs offert. Kunden ska därutöver betala vid var tid gällande mervärdesskatt som följer av författning.
Fullgör Kunden inte sina åtaganden enligt punkt 5 eller uppstår oförutsedda kostnader för DEKRA som beror på omständighet utanför DEKRAs kontroll, har DEKRA rätt att begära ytterligare ersättning för de kostnader DEKRA orsakats med anledning av detta.
7. BETALNINGSVILLKOR
Om inte annat skriftligen avtalats, ska DEKRA fakturera Kunden månadsvis för utfört arbete. Betalning ska ske inom 20 dagar från fakturadatum. Vid sen betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:636). DEKRA har rätt att kräva säkerhet avseende betalning av uppdraget. Vid Kundens betalningsdröjsmål och/eller dröjsmål med ställande av säkerhet har DEKRA rätt att hålla inne sin prestation av uppdraget.
8. ANSVAR FÖR FEL
DEKRA ansvarar för fel i uppdraget som DEKRA orsakar Kunden genom vårdslöshet eller oaktsamhet. Med fel avses att DEKRA i väsentlig omfattning avvikit från vad som avtalats avseende uppdraget till men för Kunden.
Om fel konstaterats har DEKRA rätt att avhjälpa felet. Därutöver kan kunden ha rätt till skadestånd. DEKRAs ansvar för skada omfattar endast direkt skada som Kunden orsakats, och omfattar inte handelsvinst, följdskador eller andra indirekta förluster eller skador. DEKRAs ansvar är begränsat till det för uppdraget utgående arvodet, dock högst 25 prisbasbelopp enligt Socialförsäkringsbalken (2010:110). Vid skada under ett halvt prisbasbelopp utgår ingen ersättning. Krav på rättelse eller skadestånd ska framföras skriftligen till DEKRA inom två veckor efter det att Kunden upptäckt eller borde upptäckt felet, dock senast inom sex månader efter uppdraget, eller den del av uppdraget som felet är hänförligt till, slutförts. Kunden har inte rätt till några andra påföljder än vad som anges i dessa Allmänna Villkor.
Fullgör Kunden inte sina åtaganden enligt Parternas avtal har DEKRA rätt hålla inne sin prestation till dess att åtagandena uppfyllts. Kunden ska hålla DEKRA skadeslös för skador som Kunden orsakar DEKRA samt för krav som tredje man riktar mot DEKRA i anledning av uppdraget.
9. DRÖJSMÅL
Om inte DEKRA slutfört uppdraget inom avtalad tid och detta beror på omständigheter hänförliga till DEKRA, är DEKRA i dröjsmål. Vid dröjsmål har DEKRA rätt att slutföra uppdraget inom skälig tid. Slutförs inte uppdraget inom skälig tid har Kunden rätt till ersättning för skada som orsakats av dröjsmålet.
DEKRAs ansvar för skada omfattar endast direkt skada som Kunden orsakats, och omfattar inte handelsvinst, följdskador eller andra indirekta förluster eller skador. DEKRAs ansvar är begränsat till det för uppdraget utgående arvodet, dock högst 5 prisbasbelopp. Skadestånd enligt denna punkt utgår inte om vite har överenskommits. Kundens rätt till ersättning enligt denna punkt är förverkad om anspråk på ersättning inte framställts skriftligen senast inom en (1) månad efter det att dröjsmål uppstått.
10. FÖRTIDA UPPHÖRANDE
Part äger rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om den andra Parten är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande. Rätt till omedelbar hävning föreligger också om den andra Parten försätts i konkurs, ställer in betalningarna eller annars kan antas vara på obestånd eller i väsentligt avseende brutit mot Parternas avtal och rättelse inte vidtagits inom 30 dagar efter det att avtalsbrottet skriftligen påtalats. Har någon av Parterna hävt avtalet på grund av den andra Partens avtalsbrott, har den förfelade Parten rätt till ersättning för skada i enlighet med villkoren i punkt 8 ovan.
Härutöver har DEKRA rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om uppdraget i väsentligt avseende ändras eller utökas på sådant sätt att det inte skäligen kan krävas att DEKRA ska slutföra uppdraget. Hävs avtalet har DEKRA rätt till ersättning för utförd del av uppdraget samt för den del av uppdraget som ännu inte utförts, för utebliven vinst och nedlagda eller oåterkalleliga kostnader som inte ersätts på annat sätt.
11. FORCE MAJEURE
Förhindras Kunden, DEKRA eller av DEKRA anlitad underleverantör att fullgöra sina åtaganden enligt avtalet p.g.a. omständigheter utanför respektive Parts kontroll som innebär att fullgörandet av åtagandet väsentligen fördyras eller förvåras utgör detta befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkten för Parternas prestationer. Sådan omständighet utgör även befrielsegrund för påföljder under tid som omständigheten pågår. Pågår omständigheten under mer än sex månader får Part säga upp avtalet till omedelbart upphörande. Part ska omedelbart underrätta den andra Parten vid uppkomst av omständighet enligt denna punkt.
12. SEKRETESS
Parterna ska behandla all information av teknisk, kommersiell eller annan information av konfidentiell natur, oavsett om informationen lämnats skriftligen eller muntligen, som konfidentiell. Sekretess enligt denna punkt gäller inte information som (a) blivit allmänt känd på annat sätt än genom brott mot avtalet, (b) Part kände till redan innan den mottog informationen från den andra Parten, (c) Part fått del av, efter ingående av detta avtal, från tredje man utan krav på sekretess, (d) Part utvecklat självständigt utan användning av konfidentiell information, eller(e) som Part är skyldig att lämna ut på grund av lag/föreskrift eller myndighets beslut eller som Part behöver för att tillvarata sina intressen i tvist.
13. RESULTATET
Om inte annat skriftligen avtalats, äger DEKRA samtliga immateriella rättigheter som använts eller uppkommit vid utförande av uppdraget.
Det resultat som uppkommer vid utförandet av uppdraget och som enligt parternas avtal ska levereras till Kunden, tillfaller Kunden. Detta gäller t.ex. utlåtanden och intyg. DEKRA äger dock alltid rätt att spara kopior av det som producerats vid utförande av uppdraget.
14. GDPR
För att DEKRA ska kunna fullgöra sina åtaganden mot kund behandlar DEKRA personuppgifter. I DEKRAs personuppgiftspolicy finns mer information om vilka personuppgifter DEKRA behandlar, hur person-uppgifterna behandlas och vilka rättigheter personer har vars personuppgifter behandlats. DEKRAs personuppgiftspolicy finns tillgänglig på DEKRAs hemsida.
15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Svensk lag äger tillämpning på parternas avtal och dessa Allmänna Villkor.
Tvist ska, om inte Parterna skriftligen avtalat annat, avgöras av allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans.
DEKRA Industrial AB

Lagergatan 5

Göteborg 415 02