Allmänna villkor Safehub
1. INLEDNING
DEKRA Industrial AB (”DEKRA”) utför inspektioner, besiktningar och provningar för sina kunder. För att enkelt kunna dela resultatet av DEKRAs tjänster med kunden och möjliggöra för kunden att administrera sina besiktningsobjekt tillhandahåller DEKRA en kundportal (”Kundportalen”). De här allmänna villkoren gäller för DEKRAs leverans av Kundportalen.
Dessa allmänna villkor för användning av Kundportalen (”Kundportalavtalet”) utgör tillsammans med avtalet avseende leverans av tjänst mellan kunden och DEKRA (”Uppdragsavtalet”), parternas avtal. Uppdragsavtalet utgör en grundläggande förutsättning för kundens användning av Kundportalen och kunden äger inte rätt att nyttja Kundportalen om Uppdragsavtalet upphör att gälla mellan parterna.
Med kund avses den juridiska person som DEKRA ingått avtal med. Med användare avses en fysisk person som på uppdrag av kunden har rätt att administrera kundens objekt i Kundportalen. Kunden ansvarar alltid för sina användares handlingar som om de vore det kundens egna.
2. SÄRSKILT OM KUNDPORTALEN
Kundportalen ger kunden tillgång till en administrativ plattform där DEKRA och kunden delar information om kundens objekt. Det resultat som DEKRA producerar inom ramen för Uppdragsavtalet tillhandahålls via Kundportalen.
Kunden förvärvar inte Kundportalen eller kopia därav och ges inte någon licens att tillgodogöra sig Kundportalen på annat sätt än som en administrativ plattform. Kundportalavtalet ger kunden en icke-exklusiv och icke överförbar rätt att i enlighet med dessa villkor använda Kundportalen.
Kundportalen tillhandahålls i vid var tid tillgänglig version. DEKRA förbehåller sig rätten att ensidigt utveckla, göra tillägg och ändringar, eller att ta bort funktionaliteter samt korrigera fel eller brister i Kundportalen. Om en förändring, mot förmodan, sätter funktioner ur spel eller permanent tar bort funktion som kunden anser utgör en väsentlig del av Kundportalen, äger kunden rätt att omedelbart säga upp Kundportalavtalet.
Det ingår inte i DEKRAs åtagande att ge instruktioner eller utbilda kund eller användare i Kundportalen eller hur den används.
3. AVTALSTID OCH UPPHÖRANDE
Kundportalavtalet är gällande mellan parterna så länge Uppdragsavtalet löper. DEKRA kan dock ensidigt avsluta Kundportalavtalet när som helst med trettio (30) dagars uppsägningstid. Uppsägning av Kundportalavtalet medför inte att Uppdragsavtalet sägs upp.
Vid uppsägning av Uppdragsavtalet, oavsett orsak, ska även detta Kundportalavtal upphöra att gälla samma dag som Uppdragsavtalet.
Om kund eller användare bryter mot Kundportalavtalet äger DEKRA rätt att häva avtalet och/eller att omedelbart stänga av kunden och/eller användare från användandet av Kundportalen.
Vid upphörande av Kundportalsavtalet äger DEKRA rätt att omedelbart avsluta samtliga användares konton på Kundportalen.
4. AVGIFTER
Eventuella avgifter för Kundportalen framgår av Uppdragsavtalet.
5. KUNDENS DATA
Med ”Kunddata” avses information, dokumentation och annan data som Kunden lagt upp i Kundportalen eller som uppkommit som resultat av Kundens användning av Kundportalen.
DEKRA gör inga anspråk på immateriella rättigheter, eller äganderätt av något slag, till Kunddata, utöver vad som krävs enligt de lagar, förordningar, myndighetsföreskrifter och professionella åtaganden som DEKRA lyder under. DEKRA äger dock alltid rätt att spara en kopia av Kunddata om det krävs för att DEKRA ska kunna uppfylla sina åtaganden som ackrediterad verksamhet.
DEKRA har inte några skyldigheter att lagra, underhålla eller tillhandahålla Kunddata, förutom i den mån det krävs av Uppdragsavtalet eller tillämplig lag. DEKRA har inget ansvar att ersätta kunden för förlorad information, dokumentation eller annan data.
När Kundportalavtalet upphör ansvarar kunden för att kopiera all Kunddata från Kundportalen som kunden kan behöva för framtida bruk. Kundportalen är inte en lagringstjänst. Efter Kundportalavtalets upphörande har DEKRA inget åtagande att lagra eller fortsätta tillhandahålla Kunddata.
Kunden ger DEKRA en överlåtbar, icke-exklusiv, underlicensbar, i tid, plats och användningsområde obegränsad rätt till all data som extraheras från respektive objekt som tillhör kunden.
6. KUNDENS ÅTAGANDEN
Kunden ansvarar för att (i) användare i lämpliga delar tagit del av de här allmänna villkoren, (ii) enbart behöriga användare har tillgång till Kundportalen, (iii) DEKRA omedelbart informeras om obehörig person får åtkomst till inloggningsuppgifter, (iv) omedelbart meddela DEKRA om användare inte längre ska ha tillgång till Kundportalen (t.ex. om användarens anställning eller uppdrag avslutas), (v) Kundportalen alltid innehåller korrekta kontaktuppgifter till kunden, (vi) löpande uppdatera Kundportalen med korrekta uppgifter avseende kundens anläggningar och objekt, (vii) den enhet som används för att logga in på Kundportalen inte drabbas av virus eller liknande, (viii) inloggningsuppgifter inte delas eller används av fler än en användare (ix) omedelbart upphöra med användandet av Kundportalen om Uppdragsavtalet upphör att gälla, och (x) inte utan DEKRAs skriftliga godkännande ansluta andra system till Kundportalen.
Kunden ska vidare tillse att användare enbart använder mejladress kopplad till kunden vid användning av Kundportalen. Om kunden är en bostadsrättsförening eller om parterna särskilt överenskommit om det är kunden undantagen detta krav.
Användarkonton registreras och administreras av DEKRAs kundtjänst som nås via DEKRAs hemsida. DEKRA åtar sig att radera en användares konto efter att kunden enligt punkt (iv) ovan meddelat DEKRA att användaren inte längre ska ha tillgång till portalen. För att skydda kunden mot att obehöriga personer har tillgång till Kundportalen har DEKRA även rätt att stänga ner en användarens konto om användaren varit inaktiv i mer än tolv månader.
Kunden ansvarar för att Kunddata och Kunddatas användning i Kundportalen och i övrigt under parternas avtal inte bryter mot lag eller tredje mans rättigheter.
7. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
DEKRA svarar för att det avtalsenliga användande av Kundportalen inte utgör intrång i annans rätt. Kunden ska utan dröjsmål meddela DEKRA om framförda krav från tredje man angående intrång i upphovsrätt eller annan immateriell rättighet på grund av kundens nyttjande av Kundportalen. Kunden svarar dock själv för att sådan programvara som kunden nyttjar inom ramen för användandet av Kundportalen, och som kunden äger eller äger rätt att nyttja enligt avtal med tredjeman, inte gör intrång i tredje mans immateriella rättigheter.
DEKRA, eller dess underleverantörer, är ensam innehavare av alla immateriella rättigheter hänförliga till Kundportalen, vilket innefattar, men är inte begränsat till, upphovsrätt, varumärken, företagsnamn, produktnamn, källkod, databaser och know-how, oavsett om det är registrerat eller inte. Det är inte tillåtet att dela, distribuera, hyra, hyra ut, licensiera i andra hand, överlåta, överföra eller vidaresälja abonnemang till Kundportalen. Parternas avtal eller kundens rätt att i övrigt nyttja Kundportalen medför inte att någon immateriell rättighet eller del därav, utöver den i avtalet specificerade nyttjanderätten, övergår till kunden.
Kunden åtar sig att inte kopiera, publicera, anpassa, omfördela, försöka härleda källkod, ändra, bakåtkompilera (reverse engineer), nedmontera eller ta isär någon del av Kundportalen, vare sig helt eller delvis, eller skapa något arbete som är härlett från Kundportalen. Kunden åtar sig vidare att inte ändra eller modifiera någon funktion för hantering av rättigheterna i Kundportalen eller att undvika, modifiera, upphäva eller kringgå någon av Kundportalens funktioner eller skydd eller andra mekanismer som är operativt kopplade till Kundportalen.
8. SÄKERHET
Kunden är medveten om att det inte går att garantera att dataöverföring via internet eller annat nätverk är säker. DEKRA åtar sig att vidta rimliga åtgärder för att tillse att Kundportalen uppfyller rimliga säkerhetskrav och skyddas mot otillbörlig åtkomst, förändring och förstörelse. DEKRA kan dock inte garantera att tredje part inte kan komma i besittning av eller ändra kundens data i Kundportalen.
Kund ansvarar för att kund eller användare inte överför virus, maskar eller skadlig kod av något slag till Kundportalen. Kund ansvarar vidare för att kund eller användare inte använder Kundportalen för något illegalt eller obehörigt syfte. Kund eller användare får inte bryta mot någon lagstiftning i relevant jurisdiktion eller överföra stötande, hotande, kränkande, ärekränkande eller annan anstötlig data till eller med hjälp av Kundportalen. Kund eller användare får inte publicera material i Kundportalen för något annat ändamål än för att uppfylla Uppdragsavtalet.
9. DEKRAS ANSVAR
DEKRA ska tillhandahålla Kundportalen i enlighet med detta Kundportalavtal.
DEKRA gör inga utfästelser och ger inga garantier för att Kundportalen fungerar utan avbrott eller fel, och tillhandahåller Kundportalen i befintligt tillstånd (as is).
DEKRA garanterar inte att Kundportalen uppfyller kundens krav eller att det fungerar korrekt med kundens val av utrustning, system eller inställningar.
DEKRA är inte ansvarig för avbrott eller störningar i driften av någon del av internet. DEKRA svarar inte på något sätt för prestanda i internettjänster eller hur internetleverantörer utför sina tjänster.
DEKRA ansvarar inte för fel som uppstått på grund av åtgärder utförda av annan än DEKRAs personal eller av DEKRA anlitade konsulter. DEKRA ansvarar heller inte för kundens eller användares ovarsamma eller felaktiga hantering av Kundportalen. DEKRA svarar inte för att avhjälpa fel som uppkommit på grund av brister i kundens tekniska utrustning eller handhavande.
DEKRA ansvarar inte för avbrott eller driftstörningar, inkluderat sådana avbrott eller störningar som orsakas av faktorer utom DEKRA kontroll (så som exempelvis strömavbrott, defekt utrustning, avbrott i internetuppkoppling eller telefonanslutning eller motsvarande, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller motsvarande). DEKRA är inte ansvarigt för några utfästelser, garantier eller liknande. Detta gäller oavsett om dessa är uttryckliga eller underförstådda, eller grundar sig i påståenden om att Kundportalen ska vara lämpligt för visst ändamål.
10. PERSONUPPGIFTER
Som utgångspunkt är kunden och DEKRA personuppgiftsansvariga för sina respektive behandlingar av personuppgifter i Kundportalen. Om DEKRA utför behandlingar för kundens räkning på så sätt att DEKRA är kundens personuppgiftsbiträde ska dock parterna teckna separat personuppgiftsbiträdesavtal. Det åligger respektive part att tillse att denne har laglig grund för behandling av personuppgifter och att övriga krav enligt GDPR och annan tillämplig dataskyddslagstiftning, praxis och föreskrifter följs.
11. TILLGÄNGLIGHET
DEKRA eftersträvar att Kundportalen har en hög tillgänglighet och att den normalt är tillgänglig dygnet runt, sju dagar i veckan. DEKRA har dock rätt att vidta åtgärder som kan påverka tillgängligheten, om DEKRA anser det nödvändigt av tekniska, service-, drifts- eller säkerhetsrelaterade skäl. Planerade och längre driftsavbrott på grund av systemunderhåll kommer huvudsakligen ske helgdagar eller utanför normala kontorstider i Sverige, och i möjligast mån meddelas i förväg genom information i Kundportalen.
Om det krävs att Kundportalen tas ur bruk vid annan tidpunkt ska användare, om möjligt, informeras om detta i förväg. I den mån oplanerade driftsstopp förekommer som DEKRA svarar för och kan påverka, ska DEKRA vidta skäliga åtgärder för att snarast möjligt återuppta driften. Kunden äger inte rätt till någon ersättning vid driftavbrott eller driftstopp.
12. ANSVARSBEGRÄNSNING
DEKRA ansvarar inte för indirekta skador eller förluster som kunden orsakas, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall, kostnader för anlitande av konsult, kostnader för utrustning och liknande kostnader eller förluster. DEKRA ansvarar inte heller för kunds förlust av data, såvida inte förlusten orsakats av omständighet som DEKRA svarar för och rimliga åtgärder för att undvika förlusten inte har vidtagits.
DEKRAs ansvar för fel orsakat av Kundportalen eller annan brist enligt dessa allmänna villkor är, såvida inte uppsåt eller grov oaktsamhet förelegat, begränsat till högst ett (1) prisbasbelopp beräknat enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) vid tidpunkten när felet eller bristen inträffade.
13. ÄNDRINGAR AV DE ALLMÄNNA VILLKOREN
DEKRA har rätt att från tid till annan ändra Kundportalavtalet. Sådan ändring träder i kraft en månad efter att de nya villkoren gjorts tillgängliga på DEKRAs hemsida www.dekra.se. Kunden ansvarar för att regelbundet kontrollera webbplatsen. Om kunden inte accepterar en villkorsändring har kunden rätt att säga upp Kundportalavtalet inom en (1) månad efter att avtalsändringen börjar gälla.
14. FÖRHÅLLANDE TILL UPPDRAGSAVTALET
Vid motsägelser mellan Kundportalavtalet och Uppdragsavtalet äger Uppdragsavtalet företräde i den mån Kundportalavtalet påverkar uppdragets utförande.
15. ÖVERLÅTELSE
Kunden får inte upplåta eller överlåta dina rättigheter och förpliktelser enligt detta avtal till en tredje part utan DEKRAs föregående skriftliga godkännande. DEKRA har dock alltid rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet till bolag inom DEKRA-koncernen.
16. AVVIKANDE ÖVERENSKOMMELSER
Överenskommelse om villkor som avviker från parternas avtal ska vara skriftlig och undertecknad av båda parter.
17. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Uppdragsavtalets bestämmelser om tillämplig lag och forum för tvistlösning är även tillämpligt på de tvister som kan uppstå på grund av Kundportalavtalet. Om Uppdragsavtalet inte innehåller reglering om tillämplig lag eller tvistlösning ska följande gälla.
Svensk lag, utan tillämpning av dess lagsvalregler, ska äga tillämpning på parternas avtal.
Tvist ska, om inte parterna avtalat annat, avgöras av allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som första instans.
Oaktat vad som framgår ovan äger DEKRA alltid rätt att ansöka hos myndighet om betalning av ostridig och förfallen fordran som avser uppdraget.