Så använder du din elbil på bästa sätt
Författaren: Andreas Ellhar
Frågorna kan vara många som nybliven elbilsägare. Men du kan vara lugn. Vi ger dig både handfasta tips och råd kring det nya livet med elbil; exempelvis vad du bör tänka på vid installation av laddbox, hur du laddar din bil på bästa sätt och vad som gäller för underhåll och service.
Hur använder jag min elbil? Det är en rimlig fråga, särskilt med tanke på att ett elektriskt fordon på många sätt är konstruerat annorlunda mot en konventionell bil med förbrännings-motor. En utgångspunkt är självklart att följa biltillverkarens rekommendationer, men det finns också en hel del andra saker att känna till för att minimera olika problem som kan uppstå i samband med ägandet av en eldriven bil.
Håll ett extra öga på batteriet
Som elbilsägare är batteriet den enskilt viktigaste komponenten att hålla koll på. Det är hjärtat och den absolut dyraste delen av en elbil och kan kosta dig hundratusentals kronor att byta om det är dåligt. Ett gott råd är därför att alltid se till så att batteriet mår bra och sköts om på bästa sätt.
Några av de viktigaste sakerna att tänka på är exempelvis att begränsa snabbladdning i den mån det går, undvika extrema temperaturer och att parkera en längre tid med fulladdat batteri. En bra tumregel är att låta batteriet ha en konstant laddningsnivå på mellan 20 och 80 procent, något som förövrigt gäller många andra elektriska prylar som drivs av litiumjonbatterier.
– Det är aldrig bra för ett litiumjonbatteri att vara fulladdat eller helt urladdat. Batteriet åldras absolut snabbast om man har bilen stående med fullt batteri en längre period. För nyare elbilar är det här något som går att minimera med hjälp av inbyggda automatiska styrsystem. Så även om bilens batteri visar 100 procent är det sällan fulladdat i realiteten, säger Daniel Brandell, professor i materialkemi, Ångströmslaboratoriet, Uppsala universitet.
Litiumjonbatterier är temperaturkänsliga vid användning, och framförallt vid laddning. Därför har nyare elbilar inbyggda temperaturregleringssystem runt batteriet som ska förhindra att det tar skada vid laddning i sträng kyla eller extrem värme förklarar Daniel Brandell;
– Om man köper en ny elbil idag är elektroniken så pass väl anpassad och styrsystemen så pass avancerade att kunden helt enkelt inte ska kunna misshandla batteriet. Vid exempelvis laddning i minusgrader justerar bilens system automatiskt temperaturen i och runt batteriet för att kunna ta emot strömmen på ett optimalt sätt.
Olika anslutningar för laddning
En elbil kan exempelvis laddas vid drivmedelsstationer och publika laddstolpar. Det är även möjligt att ladda sin elbil via vanligt eluttag hemma även om det inte är att rekommendera eftersom uttaget inte klarar återkommande hög belastning. Gamla, slitna eller felaktiga kopplingar och kablar i en fastighet kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand.
En betydligt säkrare lösning är att införskaffa en laddbox och installera hemma vid garage-uppfarten. En laddbox har inbyggd jordfelsbrytare och ett så kallat ”typ-2”-don som klarar hög belastning under lång tid. Laddboxen stoppar också laddningen när batteriet är fullt. Tänk på att installationen av en laddbox görs direkt i din elcentral och måste därför utföras av en certifierad elektriker.
Vilken typ av laddkontakt ska jag använda? Trefas ”typ 2” är den vanligaste kontaktypen i Europa och har idag definierats som standard, även om det finns ett antal andra kopplingstyper för publika laddstolpar. I princip behöver du enbart en kabel för att hantera alla dina laddningsbehov när du är på väg, Mode 3 med ”typ 2”-kontakt för att ansluta till kontakten vid laddstolpen, och ”typ 2” eller ”typ 1”-kontakt till själva bilen.
En elbil kräver mindre underhåll
Att en elbil skulle vara ”underhållsfri” är en sanning med modifikation. Däremot har en renodlad elbil färre mekaniskt rörliga delar än en konventionell bil med förbränningsmotor. Det finns inga tändstift, avgassystem, motorkylsystem eller växellåda och du slipper dyra olje- och filterbyten, vilket sparar både tid och pengar. I snitt har en elbil 35 procent lägre service- och underhållskostnader än en förbränningsbil.
Men det finns även områden där elbilen behöver likvärdigt underhåll som fossilbilen, exempel på det är bromsar, luftkonditionering, stötdämpning- och fjädringssystem. När det gäller däck och fälg är det något som till och med kan vara dyrare för en elbil, det har bland annat att göra med elbilars högre vikt som i regel kräver kraftigare bromsar, och i sin tur större fälgar och bredare däck. Tänk även på att vissa elbilar är vridstarka med många hästkrafter vilket också kan slita ut däck i snabbare takt.
Vanliga frågor och svar om elbilar
Kan jag lämna bilen hemma med sladden i när vi åker på semester?
Svar: Ja, om du har en laddbox installerad. Däremot är det betydligt bättre för batteriets hälsa att lämna batteriet till hälften laddat. Så, ladda bilen en stund och koppla sedan ur sladden innan du lämnar hemmet.
Svar: Ja, om du har en laddbox installerad. Däremot är det betydligt bättre för batteriets hälsa att lämna batteriet till hälften laddat. Så, ladda bilen en stund och koppla sedan ur sladden innan du lämnar hemmet.
Hur påverkas batteriet när bilen står parkerad i solen?
Svar: Höga temperaturer kan ha en negativ inverkan på elbilens litiumjonbatteri. Rekommendationen är därför att parkera i en ljusfattig miljö om du lämnar bilen en längre period under sommaren.
Svar: Höga temperaturer kan ha en negativ inverkan på elbilens litiumjonbatteri. Rekommendationen är därför att parkera i en ljusfattig miljö om du lämnar bilen en längre period under sommaren.
Jag snabbladdar ofta min elbil, är det skadligt för batteriet i längden?
Svar: Ja, det kan vara negativt om det sker uteslutande under en längre tid. Att snabbladda ungefär var tredje gång har däremot ingen större inverkan på batteriets kapacitet. Batteriets hälsa försämras gradvis utifrån ålder och antal laddningscykler.
Svar: Ja, det kan vara negativt om det sker uteslutande under en längre tid. Att snabbladda ungefär var tredje gång har däremot ingen större inverkan på batteriets kapacitet. Batteriets hälsa försämras gradvis utifrån ålder och antal laddningscykler.
Jag kör ofta min elbil när det är kallt och minusgrader ute, finns det något jag bör tänka på?
Svar: Biltillverkarnas uppgifter om maximal räckvidd stämmer sällan i praktiken, särskilt vid extrema temperaturer. Litiumjonbatterier trivs inte vid kraftig kyla eller värme och kan inte leverera samma effekt som vid körning när det är några plusgrader, ett tips om du kör i minusgrader är därför att förvärma bilen innan du ger dig iväg.
Svar: Biltillverkarnas uppgifter om maximal räckvidd stämmer sällan i praktiken, särskilt vid extrema temperaturer. Litiumjonbatterier trivs inte vid kraftig kyla eller värme och kan inte leverera samma effekt som vid körning när det är några plusgrader, ett tips om du kör i minusgrader är därför att förvärma bilen innan du ger dig iväg.
Min bil har på senare tid fått kortare räckvidd trots att batteriet visar fullt, vad kan det bero på?
Svar: Förmodligen är batteriets hälsa försämrad, vilket är normalt för ett äldre batteri med många laddningscykler. Är batteriet relativt nytt är det troligen skadat, då bör du ta reda på vilka garantier som gäller för din elbil.
Svar: Förmodligen är batteriets hälsa försämrad, vilket är normalt för ett äldre batteri med många laddningscykler. Är batteriet relativt nytt är det troligen skadat, då bör du ta reda på vilka garantier som gäller för din elbil.
Är det möjligt att testa hälsan för sitt elbilsbatteri?
Svar: Ja, det finns olika metoder för att ta reda på hur ditt elbilsbatteri mår, men många är tyvärr både tidskrävande och krångliga. Därför har DEKRA utvecklat ett eget batteritest som enbart tar 15 minuter att genomföra. Här kan du läsa mer om det.
Svar: Ja, det finns olika metoder för att ta reda på hur ditt elbilsbatteri mår, men många är tyvärr både tidskrävande och krångliga. Därför har DEKRA utvecklat ett eget batteritest som enbart tar 15 minuter att genomföra. Här kan du läsa mer om det.