Information angående pannoperatörscertifiering och årsrapportering

2024-12-01 - DEKRA har valt att behålla sin ackreditering för att certifiera pannoperatörer!

Arbetsmiljöverket har beslutat att kompetenskrav för pannoperatörer kvarstår även om kravet på ackrediterad certifiering försvinner. DEKRA kommer fortsatt vara en partner gällande utbildning samt kompetenssäkring för pannoperatörer. DEKRA kommer behålla sin ackreditering för att certifiera pannoperatörer tillsvidare, som längst till 31 december 2025.

Vad säger regler och föreskrifter?

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning och kontroll av trycksatta anordningar där övervakning av pannor ingår, ska en pannoperatör ha tillräcklig kunskap och relevant utbildning för att få övervaka en panna.
Idag gällande föreskrift AFS 2017:3 som reglerar kraven på kompetens, kommer att ersättas av AFS 2023:11 den 1 januari 2025.

Bestämmelserna om nya kunskapskrav för pannoperatörer gäller från 1 januari 2026

Ändringsföreskriften till AFS 2023:11 inkluderar även bestämmelserna om kunskapskrav för pannoperatörer, i 10 kap. 30 §. De bestämmelserna ska börja tillämpas den 1 januari 2026 dvs ett år efter föreskriftens ikraftträdande.
Till och med den 31 december 2025 erbjuder därför DEKRA fortsatt möjlighet att certifiera pannoperatörer.

Vilka val har jag som certifikatsinnehavare?

En del av er står inför årlig bekräftelse av certifikat eller en 5 års förnyad bedömning. Årlig bekräftelse eller förnyad bedömning går fortsatt att göra och innebär att certifikatet förblir giltigt. Om ingen årlig bekräftelse eller förnyad bedömning sker dras certifikatet tillbaka och upphör att gälla.

Årsrapport

En gång per kalenderår ska arbetsgivaren ge certifieringsorganet kopior av det dokumenterade uppdraget ”Årsrapport”, som en bekräftelse av att pannoperatören har övervakat pannor som motsvarar certifikatets kategori. Information finns i AFS 2017:3, 6 kap, 4-5 §§. Ett Pannoperatörcertifikat är således enbart giltigt i 5 år under förutsättning att dess giltighet årligen bekräftas av certifieringsorganet.
Nedladdningsbar ifyllbar pdf för Årsrapportering av befintligt certifikat

Bakgrund

Den 11 maj 2022 flyttade Arbetsmiljöverket fram tidpunkten för ikraftträdandet av reglerna om krav på pannoperatörscertifiering, från 1 december 2022 till 1 december 2025 och meddelade samtidigt att myndigheten skulle genomföra en översyn av reglerna.
Den 22 december 2023 utkom Arbetsmiljöverket med en remiss där de både föreslog att upphäva bestämmelserna om ackrediterad certifiering av pannoperatörer enligt 6 kap 4§ i AFS 2017:3 samt återinföra de tidigare bestämmelserna som gällde före ikraftträdandet av AFS 2017:3.
Den 25 januari 2024 återkallade Arbetsmiljöverket den remissen då den innehöll formella brister och meddelade att en ny remiss skulle skickas ut under 2024.
Den 27 februari 2024 utkom Arbetsmiljöverket med en ny remiss och konsekvensutredning där de fortsatt föreslog att upphäva bestämmelserna om ackrediterad certifiering av pannoperatörer enligt 6 kap 4§ i AFS 2017:3 samt införa vissa särskilda kunskapskrav för pannoperatörer som arbetsgivaren ansvarar för att de är dokumenterade.
Under hösten 2024 har Arbetsmiljöverket meddelat att ett beslut om den föreslagna föreskriftsändringen troligen kommer fattas innan årsskiftet och att ändringarna troligtvis kommer att träda ikraft samma datum som de ursprungliga reglerna om ackrediterad pannoperatörscertifiering var tänkta att börja gälla, dvs 1 december 2025.
Den 15 november fattade Arbetsmiljöverkets generaldirektör beslut om de ändringsföreskrifter som varit ute på remiss. Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2025, samtidigt som alla övriga regler i den nya regelstrukturen.
Idag gällande föreskrift AFS 2017:3 som reglerar kraven på kompetens, kommer att ersättas av AFS 2023:11 den 1 januari 2025.
Ändringsföreskriften till AFS 2023:11 inkluderar även bestämmelserna om kunskapskrav för pannoperatörer, i 10 kap. 30 §. De bestämmelserna ska börja tillämpas den 1 januari 2026 dvs ett år efter föreskriftens ikraftträdande. Bestämmelserna om nya kunskapskrav för pannoperatörer gäller från 1 januari 2026.

Sammanfattningsvis

DEKRA har valt att fortsätta med ackrediterad certifiering av pannoperatörer av flera skäl, enligt den information som framgår i texten:
1. Regulatoriska krav kvarstår:
Arbetsmiljöverket har beslutat att kompetenskraven för pannoperatörer ska kvarstå, vilket innebär att pannoperatören måste ha rätt kunskap och erfarenhet. En bra hjälp i ert fortsatta arbete med att säkerställa att pannoperatörer uppfyller kraven är vår certifiering och utbildning.
2. Övergångsperiod och kontinuitet:
Även om föreskrifterna för kompetenskrav ändras med AFS 2023:11 från 1 januari 2025 och de nya reglerna som hanterar kompetenskrav träder i kraft först 1 januari 2026, vill DEKRA upprätthålla en smidig övergång genom att fortsätta erbjuda certifiering fram till 31 december 2025.
3. Stöd för arbetsgivare och operatörer:
DEKRA ser sig som en fortsatt partner för utbildning och kompetenssäkring och vill erbjuda arbetsgivare och operatörer möjligheten att följa gällande föreskrifter och upprätthålla befintliga certifikat.
4. Flexibilitet för certifikatsinnehavare:
Genom att bibehålla ackrediteringen möjliggörs årlig bekräftelse och förnyad bedömning av certifikat. Detta säkerställer att pannoperatörer kan fortsätta arbeta inom sina respektive kategorier utan avbrott.
5. Förändrade regler och osäkerhet:
DEKRA:s beslut att fortsätta certifieringen tills vidare speglar Arbetsmiljöverkets gradvisa övergång till nya regelverk och det faktum att vissa detaljer ännu inte är slutligt fastställda.
Sammanfattningsvis vill DEKRA erbjuda stabilitet, säkerhet och kontinuitet för pannoperatörer och arbetsgivare i en period av förändring i regelverket.
Har Ni frågor angående certifiering av pannoperatörer vänligen vänd er till oss på utbildning@​dekra​.com
DEKRA Industrial AB

Lagergatan 5

Göteborg 415 02